Tuesday 17 January 2012

Tutorial: Pengaktifan Siri Untuk iPhone 4

Akhirnya….SIRI telah berada di tempat sepatutnya ia berada!

Seperti yang pihak admin nyatakan sebelum ini (di sini), hackers Chpwn dan Ryan Petrich akhirnya telah berjaya mengintegrasikan SIRI di dalam iPhone 4, 3GS, 3G, iPod Touch 4G dan 3G dan semua generasi pertama iPad tanpa perlu berdepan dengan sebarang isu perundangan daripada Apple. Dengan menggunakan tweak ringkas dikenali sebagai ‘Spire’ yang boleh dimuat turun daripada Cydia, SIRI kini boleh diintegrasikan di dalam iPhone 4 anda dengan mudah dan yang paling penting ianya stabil berbanding tweak H1SIRI yang diperkenalkan sebelum ini (telah terkubur).

Walaubagaimanapun dengan memuat turun tweak ‘Spire’ hanyalah langkah pertama untuk membolehkan SIRI berfungsi di dalam iPhone 4 anda. Ini kerana SIRI masih memerlukan authorization daripada Apple bagi membolehkan ianya diaktifkan. Oleh itu maklumat daripada iPhone 4S masih lagi diperlukan untuk SIRI berfungsi dengan sempurna. Untuk memasukkan maklumat ini, ‘Spire’ akan berfungsi sebagai ‘client’ untuk menghubungkan iPhone 4 anda dengan mana-mana proxy server yang menawarkan akses maklumat kepada iPhone 4S.

Pihak admin dalam entry kali ini menyediakan Tutorial bagaimana untuk mengaktifkan fungsi SIRI di dalam iPhone 4 anda. Namun terlebih dahulu pihak admin ingin menasihatkan kepada semua bahawa sebarang kesulitan yang mungkin terjadi akibat daripada kecuaian atau maklumat yang kurang tepat adalah di atas tanggungjawab pengguna sendiri. Oleh itu dengan membuat backup iPhone di iTunes terlebih dahulu sebelum melaksanakan tutorial ini adalah sangat digalakkan.

Berikut merupakan tutorial Memuat Turun ‘Spire’ dan Mengaktifkan SIRI di dalam iPhone 4.

Keperluan:

1. Jailbroken iPhone 4 iOS 5.0.1 untethered

2. Kredit Kad atau akaun PayPal untuk membeli akses maklumat iPhone 4S di proxy server ($15/RM46.83 for lifetime)

LANGKAH A: DOWNLOAD SPIRE @ CYDIA

*anda dinasihatkan menggunakan wi-fi memandangkan saiz file Spire adalah lebih 100MB.

Step 1: tap ikon Cydia.

Step 2: tap Search tab terletak di bahagian bawah Cydia dan type ‘Spire’.

Step 3: tap pada tulisan Spire yang muncul.

Step 4: Anda akan melihat Spire 1.0-2 (atau versi yang paling terkini) di skrin > tap Install tab di sebelah kanan atas skrin.

Step 5: tap Confirm tab juga di sebelah kanan atas skrin.

Step 6: anda sepetutnya dapat melihat pakej Spire sedang dimuat turun. Apabila muat turun selesai, tap Reboot dan tunggu sehingga iPhone anda kembali ke lockscreen.

**sekiranya iPhone masih lagi menunjukkan logo Apple 15-20 minit selepas Reboot, anda dinasihatkan untuk switch off iPhone anda dengan cara menekan Home dan Power button serentak dan kemudian switch on semula Power button.

Step 7: tap ikon Settings > General > Siri > On (Enable SIRI) seperti di Rajah a.
Rajah a

Tahniah! Aplikasi SIRI kini telah diintegrasikan dalam iPhone 4 anda. Walaubagaimanapun ianya masih belum sempurna kerana anda perlu membeli akses maklumat iPhone 4S daripada proxy server. Sila ikuti langkah seterusnya.

LANGKAH B: MENGENALPASTI ‘UNIQUE DEVICE’S IDENTIFIER (UDID)’ IPHONE 4

*terlebih dahulu anda perlu mengenalpasti UDID iPhone 4 anda dengan cara seperti berikut:

Step 8: sambungkan iPhone anda kepada iTunes > klik ikon iPhone di menu sebelah kiri iTunes > klik Summary di menu sebelah atas iTunes.

Step 9: klik perkataan ‘Serial Number’ seperti di anak panah dalam Rajah b, anda akan mendapati perkataan tersebut akan bertukar kepada ‘Identifier (UDID)’ disusuli dengan turutan nombor dan huruf yang panjang yang merupakan UDID iPhone anda seperti di Rajah c.
Rajah b

Rajah c

Step 10: klik Edit di menu sebelah kiri atas iTunes > klik Copy seperti di Rajah d.
Rajah d

LANGKAH C: MEMBUAT TRANSAKSI PEMBELIAN AKSES IPHONE 4S DI PROXY SERVER

Step 11: layari laman web http://uhelios.com/store di PC anda.

Step 12: anda akan mendapat paparan seperti di Rajah e. Masukkan maklumat seperti nama dan emel > pada ruangan Device’s UDID, right klik mouse > klik paste. UDID yang di ‘Copy’ di Step 10 akan diisi di ruangan tersebut.
Rajah e

Step 13: pilih mode bayaran sama ada menggunakan Kredit Kad atau PayPal.

*selepas selesai membuat transaksi bayaran, anda akan mendapat pengesahan penerimaan bayaran daripada admin proxy server tersebut.

LANGKAH D: PENGAKTIFAN SIRI DI IPHONE

Step 14: buka aplikasi e-mail di iPhone dan open e-mail yang diterima admin proxy server.

Step 15: tap pada alamat URL yang disediakan di dalam emel tersebut seperti di Rajah f dan anda akan dibawa ke laman web URL tersebut melalui aplikasi Safari
Rajah f

Step 16: dalam paparan URL seperti di Rajah g anda akan diberi pilihan IP address iaitu Comet, Orbit, Osiris dan Pluto. Pilih salah SATU (1) SAHAJA daripada 4 IP tersebut.
Rajah g

Step 17: tap ikon Settings di iPhone > scrool down sehingga jumpa ikon Spire seperti di Rajah h.
Rajah h

Step 18: tap ikon Spire > masukkan alamat IP yang telah dipilih di Step 16 ke dalam ruang proxy host seperti di Rajah i (pastikan kod ‘https://’ juga dimasukkan).
Rajah i

Step 19: sila pergi semula kepada paparan URL di Safari seperti di Step 16 > tap perkataan Click Here seperti di Rajah j untuk memuat turun certificate iPhone anda.
Rajah j

Step 20: paparan skrin seterusnya akan bertukar kepada Install Profile seperti di Rajah k > tap button Install.
Rajah k

Step 21: paparan skrin seterusnya akan bertukar seperti Rajah l secara automatik. Anda akan melihat senarai link bagi setiap IP > tap hanya nama LINK YANG SAMA seperti dipilih di Step 16 sama ada Comet, Orbit, Osiris atau Pluto. (Perhatian!: nama link mesti  sama dengan nama IP yang dipilih di Step 16).
Rajah l

Step 22: paparan skrin seterusnya akan bertukar seperti Rajah m > tap button Install sekali lagi ( sila abaikan perkataan ‘Not trusted’).
Rajah m

Step 23: paparan skrin seterusnya akan bertukar ke paparan ‘Warning’ seperti Rajah n (sila abaikan kandungan amaran tersebut) > tap button Install di sebelah kanan atas skrin.
Rajah n

Step 24: paparan skrin seterusnya akan bertukar seperti Rajah o > tap button done di sebelah kanan atas skrin.
Rajah O

Step 25: kembali ke paparan Home screen anda > tekan dan hold Home button sehingga muncul logo SIRI dan seterusnya anda boleh mula berkomunikasi dengan Siri! (Rajah p)
Rajah p

Tahniah!!! Anda telah Berjaya mengaktifkan fungsi SIRI di dalam iPhone anda.

Pihak admin ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada hacker Chpwn dan Ryan Petrich atas usaha berterusan mereka dalam merealisasikan apa yang difikirkan mustahil pada awal ketika SIRI dilancarkan. Dengan menggunakan kaedah ‘reversed engineering’, kini segalanya mungkin!

Adakah anda telah mengaktifkan SIRI di dalam iPhone anda? Mari berkongsi dengan kami.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...