Wednesday 21 September 2011

Apakah iOS Jailbreaking

Untuk makluman semua setiap unit iPhone original yang dipasarkan oleh Apple Inc telah ditetapkan limitation tertentu dalam aspek ciri dan fungsi . Adalah tidak dapat dipastikan mengapa Apple Inc mengambil tindakan sedemikian. Namun dipercayai ianya ada kaitan dengan strategi pemasaran syarikat itu sendiri dalam usaha berhadapan dengan persaingan dengan gergasi lain seperti Nokia dan Samsung. Terdapat teori yang mengatakan bahawa Apple telah pun mempunyai teknologi masa depan sehingga 10 tahun terkehadapan berbanding dengan apa yang mereka perkenalkan kepada umum pada hari ini. Ianya masih tersimpan rapi sebagai rahsia sulit syarikat. Teknologi tersebut bukan sahaja berbentuk hardware devices, malah merangkumi kejuruteraan software melalui platform sistem pengoperasian iOS mereka.
Sebelum Jailbreak
Seperti OS Windows oleh Micrososft yang kita guna di PC saban hari, iOS juga tidak terkecuali daripada proses penambahbaikan oleh Apple sendiri. Tentu anda semua sukar mempercayai bahawa jurutera Apple bekerja siang dan malam, 7 hari seminggu dan 365 hari setahun sehingga ke saat ini dan hari-hari mendatang hanya untuk memastikan kemampuan iOS mereka dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Jadi adalah tidak mustahil hasil kerja keras penyelidik syarikat tersebut telah melahirkan pelbagai penemuan/teknologi baru yang akan diperkenalkan mengikut versi iOS/iPhone generasi baru mereka apabila tiba masa yang sesuai. Semua penemuan tersebut amat penting demi memastikan produk iPhone mereka terus releven di kalangan pengguna sekurang-kurangnya untuk tempoh masa 10 tahun akan datang.

Seperti yang admin ceritakan dalam entry sebelum ini (sila klik sini), tindakan Apple menjadikan teknologi iOS mereka sebagai ‘open source software’ telah memberikan implikasi pros and cons kepada mereka. Kesan baik tindakan tersebut adalah pihak Apple berjaya mewujudkan satu ekosistem subur sebuah komuniti yang menggunakan teknologi OS Apple khususnya iPhone di kalangan jutaan penduduk dunia yang tentunya memberikan pulangan berbillion $USD kepada mereka. Manakala kesan buruk pula, ianya secara tidak langsung telah melahirkan sebilangan kumpulan kecil dan nakal yang dikenali sebagai ‘iPhone Dev. Team’ yang menggunakan kreativiti mereka untuk menggodam sistem iOS Apple dan seterusnya membangunkan banyak aplikasi yang digunakan bagi tujuan apa yang dinamakan sebagai ‘jailbreaking’ dan ‘unlocking’ iPhone.

iOS jailbreaking ialah satu proses untuk meng ‘unlock’ (admin x jumpa term yg paling tepat. Hehe!) features yang sepatutnya mampu ditawarkan oleh iOS iPhone. Ianya memberikan akses penuh kepada jailbreakers (terma yang digunapakai merujuk kepada pengguna iPhone yang memilih untuk jailbreak iPhone mereka) bagi memperolehi segala ciri dan keistimewaan yang mampu dicapai oleh teknologi iOS terkini. Sebagai contoh katakan sebuah iPhone 3GS original yang dipasarkan daripada kilang hanya dapat memainkan video berkapasiti biasa walaupun dengan teknologi iOS yang ada ia sepatutnya mampu memainkan video berkapasiti definisi tinggi (HD). Pihak Apple telah menetapkan limitation sedemikian atas sebab strategi pemasaran untuk iPhone generasi terbaru mereka iaitu iPhone 4 di mana teknologi video HD akan mula diperkenalkan. Namun dengan adanya iOS jailbreaking, pengguna iPhone 3GS mampu untuk menikmati teknologi tersebut tanpa membuang duit membeli iPhone 4 baru dengan melakukan jailbreak terhadap iPhone 3GS mereka. sebaik sahaja iPhone 3GS tersebut telah di jailbreak, maka pengguna dapat menikmati semua features aplikasi yang ditawarkan sama seperti yang ada di dalam iPhone 4.

Bebaskan iPhone anda!

Kesimpulannya dengan melakukan jailbreak terhadap iPhone, akan memberi kepuasan yang maksimum kepada anda kerana menjadikan anda unik berbanding dengan pengguna iPhone biasa yang lain (apalah gunanya smartphone kalau diri pengguna sendiri x smart, hahaha!). Sebagai seorang jailbreakers anda dapat menerokai teknologi masa depan iPhone yang belum diperkenalkan sehingga ke satu peringkat yang anda sendiri merasakan bagai tak tercapai dek akal yang iPhone anda mampu melakukan segala-galanya untuk anda. Tidak perlulah risau sangat berkaitan amaran kehilangan warranty dsbgnya sekiranya anda melakukan jailbreak. Jika sesuatu terjadi, anda hanya perlu restore to factory default iPhone anda dengan menggunakan iTunes dan nah! iPhone telah kembali ke tetapan asal. Admin berani memberi jaminan yang anda tidak akan rugi untuk mencuba untuk jailbreak iPhone anda. Selamat mencuba dan selamat datang ke komuniti iOS Jailbroken!!!

p.s: tutorial bagaimana untuk jailbreak iPhone akan diperkenalkan dalam entry akan datang. Tungguuuu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...