Wednesday 21 September 2011

Apakah iPhone Applications a.k.a 'Apps'

‘Apps’ merupakan singkatan daripada perkataan ‘Applications’ yang merupakan sejenis aplikasi software yang dibangunkan untuk menjalankan fungsi tertentu menggunakan sistem pengoperasian iOS. Sebagai contoh Apps Safari berfungsi sebagai browser yang digunakan untuk melayari internet (sama seperti Internet Explorer bagi Windows). Apps Maps pula digunakan untuk melihat peta, iPod untuk multimedia dan banyak lagi apps yang dibangunkan oleh pihak Apple Inc. seperti Calendar, Photos, Camera, YouTube, Stocks, Weather, Voice Memos, Notes, Clock, Calculator dan Compass.

Apps asas yang dibangunkan oleh Apple Inc.
Pada 11 Jun 2007, Apple Inc. telah mebuat pengumuman bahawa iPhone dapat menyokong apps berasaskan laman web yang dibangunkan oleh pihak ketiga (third party developer atau apps developer). Pada Februari 2008 pula Apple Inc. telah melancarkan Kit Pembangunan Software (SDK) iPhone kepada umum menjadikan ianya salah satu open software. SDK merupakan kit software yang sebelum ini digunakan untuk pembangunan apps oleh Apple secara in-house. Apabila telah dijadikan sebagai open software, maka ianya boleh digunakan oleh apps developer yang mungkin terdiri daripada sesiapa sahaja di dunia secara bebas dan terbuka tanpa tertakluk kepada undang-undang hakcipta (IP). Melalui SDK para apps developer boleh membangunkan apa sahaja apps untuk iPhone mengikut kreativiti masing-masing bagi digunakan untuk menjalankan fungsi tertentu menggunakan iPhone.
Pelbagai Apps menjadi pilihan di Apps Store
Walaubagaimanapun apps developer perlu mendaftar dan membayar yuran terlebih dahulu kepada Apple Inc. sebelum mereka boleh memuat naik (upload) apps mereka. Apps yang telah diupload akan diletakkan di Apps Store (aplikasi yang dibangunkan oleh Apple untuk menjual Apps secara online) di mana ianya akan dibeli dan dimuat turun oleh pengguna iPhone melalui iTunes. Melalui Apps Store, semua apps yang dibangunkan oleh developer akan dijual secara online kepada pengguna iPhone yang berminat di mana apps developer akan mendapat 70% daripada harga yang ditetapkan oleh mereka sendiriLangkah Apple memperkenalkan SDK kepada umum merupakan satu langkah yang bijak kerana Apple kini tidak perlu lagi bergantung kepada in-house apps developer mereka sendiri memandangkan terdapat ramai apps developer dari seluruh dunia yang menyumbang kepada jumlah apps untuk dijadikan pilihan kepada pengguna iPhone. Selain mendapat pulangan yang lumayan hasil bayaran yuran dan jualan apps, pertambahan bilangan apps sepanjang masa telah membawa kepada kegilaan penggunaan iPhone di seluruh dunia memandangkan banyak apps yang dibangunkan berbentuk sangat interaktif dan memudahkan urusan harian kepada pengguna iPhone.

Interaktif dan di hujung jari
Antara Apps yang popular dan mendapat jumlah muat turun yang tertinggi adalah daripada kategori permainan seperti Angry Birds, Farmsville dan FIFA 2011, laman sosial seperti Facebook, Yahoo Massenger dan Twitter, perniagaan online seperti Pay Pal dan eBay selain apps utiliti lain seperti PAPAGO (gps), YouTube (multimedia) dan banyak lagi. Sehingga kini dianggarkan terdapat lebih 350,000 apps di Apps Store dengan jumlah muat turun sebanyak 10 billion sehingga Januari 2011. Pihak Admin akan membuat review terhadap apps yang terpilih dalam entry seterusnya (target 1 hari 1 review. Hehehe).
Beberapa contoh Apps yang popular

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...