Wednesday 21 September 2011

Perbandingan Pelan iPhone 4 16GB Celcom vs Maxis vs Digi


Perang harga gergasi telco

Kepada bakal pengguna iPhone4 admin menyarankan supaya membuat homework terlebih dahulu berkaitan pelan-pelan iPhone yang ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi (telco) sebelum membuat keputusan untuk membeli gadget tersebut. Ini bagi memastikan pengguna memperolehi pelan mengikut kemampuan masing-masing dan bersifat best value for money untuk jangka masa panjang. Ini kerana setiap pelan yang ditawarkan mempunyai sasaran pengguna tertentu dan mempunyai kelebihan masing-masing. Bakal pengguna perlu mengetahui mereka berada dalam kumpulan lite, medium or heavy user terutamanya dalam aspek penggunaan data, sms dan panggilan suara.

Sehingga kini terdapat 3 syarikat telco di Malaysia yang menawarkan pelan iPhone 4 iaitu Celcom, Maxis dan Digi. Pada entry kali ini pihak admin memperkenalkan jadual yang telah disediakan oleh laman blog http://jong.my/ untuk tujuan perbandingan. Ianya mengambil kira pelan yang paling minimum yang ditawarkan bagi setiap telco merujuk kepada model iPhone4 16G.
Perbandingan Celcom vs Maxis vs Digi
Jika dilihat berdasarkan jadual tersebut Celcom dan Digi bersaing rapat dalam menawarkan pelan yang terbaik kepada pengguna. Hakikat Digi yang tidak menawarkan pelan 12 bulan telah memberikan Celcom kelebihan berbanding telco yang lain. Secara keseluruhan Celcom memenangi persaingan ini dengan memperolehi 11★ berbanding Digi (7★) dan maxis hanya 4★. Dengan menggunakan pelan Celcom pengguna dapat menjimatkan kos sebanyak RM100 hingga RM200 untuk memiliki sebuah iPhone4 16G berbanding telco yang lain.

Walaubagaimanapun, akhirnya pengguna perlu mengambilkira liputan 3G, kualiti panggilan dan penggunaan data di kawasan tempat tinggal dan tidak hanya bersandarkan harga keseluruhan yang ditawarkan oleh telco. Sekiranya mengambil kira aspek liputan 3G dan harga keseluruhan, admin akan mengatakan YA kepada Celcom!!! :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...