Wednesday 19 October 2011

iOS 5 Review - iTunes in the Cloud

Download a song or album and it appears on all your iDevice
iCloud boleh memuat turun secara automatik pembelian muzik kepada iDevice anda sama ada melalui wi-fi atau 3G. ini bermakna anda boleh membeli sebuah lagu dari iTunes menggunakan iPad semasa di rumah dan menunggunya sehingga selesai pada iPhone semasa dalam perjalanan ke tempat kerja (atau sebaliknya). Semuanya berlaku secara real-time  tanpa perlu melakukan sync.

Pada masa yang sama, anda juga boleh memuat turun semula muzik dan program TV yang telah dibeli sebelum ini kepada semua iDevice anda. Apabila anda membeli daripada iTunes, iCloud akan menyimpan rekod pembelian (purchase history) tanpa mengira iDevice apa yang anda gunakan untuk membelinya. Anda seterusnya boleh mengakses pembelian tersebut melalui iPhone, iPad, iPod Touch, Mac, PC atau Apple TV di mana anda hanya perlu tap untuk memuat turunnya pada mana-mana iDevice tersebut.


Coming soon! iTunes Match
Pihak Apple menurut laman web Apple.com akan meningkatkan lagi kemampuan iTunes dengan pengenalan iTunes Match pada masa akan datang. iTunes Match berfungsi untuk membuat pemadanan bagi muzik yang tidak dibeli daripada iTunes untuk disimpan di dalam iCloud Library. Ini termasuklah senarai muzik di dalam koleksi peribadi PC anda sama ada yang diimport daripada CD atau dimuat turun daripada laman web lain (bukan daripada iTunes).

Berikut adalah bagaimana ia berfungsi: iTunes akan mengenalpasti lagu-lagu di dalam koleksi anda yang juga boleh didapati melalui iTunes. Seterusnya lagu yang berjaya dipadankan akan ditambah secara automatik di dalam iCloud Library. Oleh kerana terdapat lebih 2o juta lagu di dalam iTunes sudah pasti kebanyakan muzik di dalam koleksi anda boleh dipadankan tanpa sebarang masalah dan ianya lebih menjimatkan kos dan masa berbanding pembelian muzik terus daripada iTunes. Anda hanya perlu uploads lagu yang tidak dapat dipadankan oleh iTunes seperti lagu-lagu artis tempatan yang sebahagian besarnya tidak terdapat di dalam iTunes. Sebaik sahaja semua lagu berada di iCloud, anda boleh membuat streaming dan menyimpan semua lagu di mana-mana iDevice anda di mana ianya akan dimainkan kembali pada kualiti 256-Kbps-AAC DRM-walaupaun salinan asal anda mempunyai kualiti lebih rendah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...