Friday 14 October 2011

iOS 5 Review: Wi-Fi Sync & Over-the-air-updates


iOS 5 membolehkan iPhone melakukan proses ‘sync’ tanpa wayar (wireless) dengan komputer pasangannya. Ini bermakna pengguna hanya perlu membiarkan iPhone mereka dicas pada waktu malam (kebiasaannya sebelum tidur)  dan pada masa yang sama komputer akan melakukan ‘sync’ secara automatik tanpa wayar dengan bantuan wi-fi. Semua data yang terdapat di iPhone termasuk file mp3, foto, senarai contact dan lain-lain akan dikemaskini di dalam komputer dan dijadikan sebagai backup dengan syarat kedua-dua alat tersebut menggunakan sambungan wi-fi yang sama.
iPhone dengan iOS 5 tidak akan bertukar kepada ‘mode lock’ ketika proses ‘sync’ berjalan. Ini bermakna pengguna dapat menggunakan iPhone seperti biasa seperti menerima mesej teks/SMS, membaca emel dan lain-lain tanpa perlu membatalkan proses ‘sync’ tersebut.
iOS 5 juga dilengkapi dengan fungsi ‘Over-the-air-updates’ yang membolehkan pengguna iPhone, iPad dan iPod Touch mengemaskini software gadget mereka secara  tanpa wayar. Walaubagaimanapun ‘Over-the-air-updates’ hanya boleh mengemaskini elemen kecil penambahbaikan firmware seperti updates Safari dan bukan sistem pengoperasian (iOS) secara keseluruhan. Ini bermakna untuk melakukan updates versi baru iOS, pengguna masih memerlukan iTunes dengan sambungan kepada komputer. ‘Over-the-air-updates’, akan memaklumkan kepada pengguna melalui badge reminder yang akan muncul secara automatik pada ikon ‘Setting’ yang menunjukkan bilangan elemen yang boleh diupdates melalui sambungan 3G atau Wi-Fi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...